Løpelørdag

Publisert:

20131012-123113.jpg

Hei dere! Lørdag og ruskevær på landet idag. Da er det perfekt å ta seg ei treningsøkt på mølla. Jeg er ferdig med min treningsøkt og idag ble det litt styrke + ei økt med effektive intervaller på tredemølle. Denne økta på mølla tar kun 25 minutter, er meget effektiv og det som gjør den ekstra morsom er at farten skal økes med 0,2 km/t for hver intervall. Lyst til å prøve? Jeg kan forklare nærmere.

Start med å sette farten til 10km/t – løp i 45 sekunder, hopp av i 15 sekunder og øk samtidig farten opp til 10,2 km/t. Etter 15 sekunder hopper du på igjen og løper i 45 sekunder, hopp så av igjen og øk farten til 10,4 km/timen og hopp på igjen etter 15 sekunder og løp i 45 sekunder….. Osv. Dette gjentar du helt til du er kommet opp til 15 km/t. Forstått?

Du trenger ingen oppvarming da de ti første minuttene blir veldig rolig siden farten ikke er så høy enda. Er du god til å løpe kan du starte på 12 km/t og avslutte på 17 km/t, eller du kan starte på f.eks 8 km/t og avslutte på 13km/t.

Jeg liker denne økta utrolig godt og prøver å få til denne 2-4 ganger i måneden nå på høsten og vinteren. Da klarer jeg å holde løpeformen sånn noenlunde vedlike gjennom vinteren til mosjonsløpene starter igjen til våren.

Prøv da vel og fortell meg gjerne hvordan det gikk!

20131012-123052.jpg
Digg løpesko fra Adidas, perfekt på tredemølle.

20131012-123026.jpg

20131012-123350.jpg

2 responses to “Løpelørdag

  1. Hei og gratulerer med en veldig fin blogg! Takk takk takk takk takk for denne økta 🙂 Jeg kjørte den i går, måtte ha 10 min oppvarming pga et par stive stokker, også løp jeg ned etterpå (mest fordi jeg hadde litt tid å slå i hjel). Tvilte sterkt på at jeg skulle klare å fullføre helt opp til 15, men det gikk jo greit og plutselig var økta unnagjort. Veldig, veldig effektiv måte å få opp farta på. Man (jeg) trenger et spark bak i blant, da det er veldig lett å bli værende i gamle treningsvaner 😉

    1. Takk Margrethe:) og bra jobba på mølla, jeg heller trodde ikke jeg skulle klare å fullføre opp til 15 første gangen, men det går utrolig greit 🙂 når du har gjort økta noen ganger kan du prøve følgende: ta 2 min pause etter at du har nådd 15km/t, så kjører du 5 x 45 sekunder på hastighet 15! DA får en virkelig opp formen og farten 🙂

Legg inn en kommentar