Ønsker du ei stram og sterk rumpe? Do this.

Publisert:

20140119-135309.jpg
Veldig mange, eller de aller fleste av mine kvinnelige kunder har ett ønske om å stramme opp rumpa. Jeg får også ellers mye spørsmål om gode rumpeøvelser og jeg kan godt dele mine 3 yndlingsøvelser for stjerten. Det som er viktig er at en faktisk bruker setemuskelen under disse øvelsene, altså SKVIS rumpeballene sammen for å få god kontakt med muskelen. Deltakerene på mine PT-grupper blir fort fant til at jeg tar de på rumpa for å kjenne om de strammer godt nok. Dere der hjemme kan slappe av og skvise i fred og ro, jeg kommer ikke å kliper dere i rumpa 😉 Men ønsker dere en spretten bakende er det meget viktig å FÅ KONTAKT med rumpa.

En sterk rumpe motvirker også stramme hofteleddsbøyere, ryggsmerter og dårlig holdning. Gjennom en vanlig dag bruker vi stort sett musklene på framsida av kroppen vår; vi sitter når vi kjører bil, på jobb, spiser og når sofaen roper på oss utpå ettermiddagen. Mange som drar på treningsstudio for å trene, SETTER seg på sykkelen eller styrkeapparater for å trene. Trening av baksida og rumpa vil dermed være med å forebygge skader og smerter i hverdagen. Balanse er viktig, også for musklene i kroppen vår.

Såå, hva gjør vi nå? Prøv mine tre yndlingsøvelser for rumpa en stund framover. Disse kan like fint gjøres hjemme som på treningsstudio, det er kun for deg å sette av tid og finne motivasjon til å gjøre disse øvelsene. Motivasjon sa du? Spretten rumpe og mindre ryggplager må da være god nok motivasjon? 😉

Det første jeg gjør før jeg skal trene rumpa er å varme opp og aktivere de musklene jeg senere skal bruke. Squat to stand er en meget effektiv øvelse for å få kontakt med setemuskulaturen.
20140119-135241.jpg
20140119-135247.jpg

1. Goblet Squat

2. Utfall bak (mye bedre for dine knær å kjøre utfallene bakover)

3. Hip Thrust med strikk

20140119-135255.jpg
Hip Thrust med strikk. Press knærne utover.

20140119-135301.jpg

Kjør disse øvelsene nå en stund fremover og gjør rumpa og ryggen din glad! Husk det viktigste av alt…….

20140119-135516.jpg

….SKVIIIIS rumpa!!!!!!

Kos dere med gode rumpeøvelser. Gode treningstanker fra bondefrk´a 🙂

//affiliate link

8 responses to “Ønsker du ei stram og sterk rumpe? Do this.

    1. Kontinuitet er nøkkelen til suksess Renate! Hang in there… gjør disse øvelsene i en mnd hvertfall. Så bytter du de ut med nye når det har gått en mnd! Jeg heier fortsatt på deg 🙂

  1. 1. Goblet squat
    2. Utfall bak
    3. Hip thrust
    Got it!! Prøves ut i mårra etter intervalløkt, bootylouiscious- here I come

  2. Bondefrøken, æ ælske bloggen din! Takk for god motivasjon å gode tips som faktisk kan gjennomføres i hverdagen

  3. Bondefrøken, æ ælske bloggen din! Takk for god motivasjon å gode tips som faktisk kan gjennomføres i hverdagen

  4. Går det an å bytte ut øvelsen med strikken med å ligge på ryggen med beina på stepkasse(høyeste innstillinga) og løfte rompa så høyt en kan uten å svaie ryggen? Var det forståelig hva jeg mente? 😛

Legg inn en kommentar