Effektive intervaller på mølla 45-15

Publisert:

20131012-123052.jpg

Nå som våren er her er det godt å trene ute, og ikke minst ta seg en løpetur i frisk vårluft. Ofte blir det bare med den samme runden eller løypa hver gang og det kan fort bli både kjedelig og lite effektivt. Jeg bruker å kjøre ei skikkelig økt på mølla selv om det er utesesong, da løper jeg intervaller slik at jeg virkelig får utfordra meg på fart. Dere har fått tips om denne økta tidligere, men siden jeg har en del nye lesere nå så deler jeg den igjen!

Denne økta på mølla tar kun 25 minutter, er meget effektiv og det som gjør den ekstra morsom er at farten skal økes med 0,2 km/t for hver intervall. Lyst til å prøve? Jeg kan forklare nærmere.

Start med å sette farten til 10km/t – løp i 45 sekunder, hopp av i 15 sekunder og øk samtidig farten opp til 10,2 km/t. Etter 15 sekunder hopper du på igjen og løper i 45 sekunder, hopp så av igjen og øk farten til 10,4 km/timen og hopp på igjen etter 15 sekunder og løp i 45 sekunder….. Osv. Dette gjentar du helt til du er kommet opp til 15 km/t. Forstått?

Du trenger ingen oppvarming da de ti første minuttene blir veldig rolig siden farten ikke er så høy enda. Er du god til å løpe kan du starte på 12 km/t og avslutte på 17 km/t, eller du kan starte på f.eks 8 km/t og avslutte på 13km/t.

Jeg liker denne økta utrolig godt og prøver å få til denne 2-4 ganger i måneden når jeg er i løpeform. Kjenner jeg gleder meg meget mye til å kjøre denne forhåpentligvis på august igjen. Enn så lenge får jeg håpe dere vil prøve ut økta og presse dere litt hardere enn sist treningsøkt – det er viktig for fremgangen!

Prøv da vel og fortell meg gjerne hvordan det gikk!

God trening

20131012-123026.jpg

7 responses to “Effektive intervaller på mølla 45-15

    1. Hei Kristin! Jeg bruker ikke mye stigning når jeg løper denne økta, men har bestandig 1-3% stigning for jeg synes det er bedre å løpe da 🙂

    1. Hei Kristin! Jeg bruker ikke mye stigning når jeg løper denne økta, men har bestandig 1-3% stigning for jeg synes det er bedre å løpe da 🙂

Legg inn en kommentar