#bondekroppen

Publisert:

 

Det er på tide med litt kroppsprat her også. Bondekroppen trenger å bli satt i fokus. Har dere studert en bondekropp? Sånn nøye? Ørehår, nesehår, øyebryn ut av en annen verden? Jeg tror de utvikler ekstrem hårvekst rundt kroppens åpninger fordi de går rundt i fjøs fullt av støv, drit og dårlig luft. Akkurat som kamelen – i ørkenen. Det er ikke bare jeg som har lagt merke til det? Det er mulig det er litt ekstremt her på Høylandet, for ofte ser du øyebryna lenge før du ser selve bonden, og jeg har sett at det gjelder ikke bare min bonde!

Uansett, bondekroppen består av flere skavanker, som jeg har lagt merke til. Vonde skuldre og dårlig holdning er en av de. Dette kommer av gjentatte tunge løft over skuldre, ugunstige arbeidsstillinger og lite tid til forebyggende øvelser. Dette er enkelt å forebygge, men litt verre å reparere i ettertid. Slike plager kommer også snikende litt etterhvert og en legger liksom ikke merke til de før en nesten ikke greier å løfte henda over hodet eller er så lutrygga at noen faktisk tror du er en kamel.

Men fortvil ikke kjære bønder, bondefrøkener og odelsmennesker. Jeg har tatt bilder av noen enkle øvelser som ALLE og enhver bør gjøre hver dag for å unngå skuldervondter. Jeg fikk Tor Ivar Viken til å ta bildene, en bonde som lovte å implementere disse øvelsene i fjøsstellet. Hver dag. Dette er 4 øvelser som forebygger skulderplager enten du er bonde eller kjøpmann, prest eller lennsmann. Disse øvelsene bør legges inn i morgenrutinene DINE, spesielt viktig FØR du bryter løs på ugunstige arbeidstillinger i fjøset! Er dere med?

  

Len deg litt framover, stram magen, ikke hold pusten, før hendene fram og opp så langt du klarer UTEN å bevege overkroppen. Gjenta 5 repetisjoner.

  


Len deg litt framover, stram magen, ikke hold pusten, samle hendene foran deg og før de bakover, skvis skulderbladene sammen, men HUSK: slapp av i nakken. Gjenta 5 repetisjoner.

  
Len deg litt framover, stram magen, ikke hold pusten, hold albuene på samme plass hele tiden, vri armene opp som vist på bildet. Slapp av i nakken, gjenta 5 repetisjoner.

  

  

Med høygaffel. Hold den foran deg som vist på bildet, stram magen og før høygaffelen opp over og bak hodet så langt du klarer. Før den tilbake igjen og gjenta 5-10 ganger.

Sånn, kjære dere. Da fikk jeg også vist fram hvor langt vi har kommet med nyfjøset. Det blir fint, ikke sant?

Gjør disse øvelsene før hvert fjøsstell, trim ørehår og øyebryn 1 gang i uka og jeg LOVER deg friske skuldre og søte bondefrøkner helt til du blir kårkaill ?

5 responses to “#bondekroppen

  1. Desse øvelsene har eg gjort nokre dagar nå. Det gjer godt på kroppen!! Hadde tenkt eg skulle starta i november, betre seint enn aldri.

    1. Hei Ragnhild 🙂 Så bra du kjenner at de gjør godt. Og du har helt rett, bedre sent enn aldri og så kan du jo hive deg med på Mars-challengen min når du først er igang! Klemmer fra meg 🙂

Legg inn en kommentar